Az e-útdíj, valamint a vele kapcsolatos adminisztráció sok cégvezető számára okoz fejtörést. Nem csak a fizetési kötelezettség anyagi fedezetét kell ugyanis előteremteni, hanem a megtett kilométerek dokumentációjáról, és az útdíjköteles szakaszok időben történő bejelentésről is gondoskodni kell.
A hatékony menedzseléshez olyan automatizált megoldásra van szükség, ami az emberi beavatkozást a lehetséges minimumra csökkenti. Ez a GPS nyomkövető rendszerek használatával problémamentesen teljesíthető.
A bejegyzésben megmutatjuk tehát az e-útdíjjal kapcsolatos ügyintézés egyszerű, ugyanakkor kiemelkedően hatékony lebonyolítását segítő modern megoldást, amivel egyszerűbbé válhat a napi működés.
Pontosan milyen szempontból érintheti a vállalkozásodat az e-útdíj?
Amennyiben a céged áruszállítással, csomagküldéssel vagy fuvarozással foglalkozik, akkor az e-útdíj kötelező jelleggel fizetendő tételként jelentkezik a vállalkozásodban. A Magyarországon érvényben lévő szabályozás értelmében valamennyi 3,5 tonnás össztömeget meghaladó tehergépkocsi esetében számolnod kell ezzel a kiadással.
Mármint abban az esetben, ha a vállalati flottába tartozó járművek az e-útdíj fizetésével járó útszakaszokon is közlekednek. Az érintett útszakaszokat bizonyos időközönként felülvizsgálják, amelyet követően évről évre kiterjesztik a szabályozást további, a teherforgalom által gyakran használt útvonalakra.
Az e-útdíj fizetése alól nincs kibúvó, ezzel a tétellel gyakorlatilag mindenkinek számolnia kell. Vagyis az e-útdíj megfizetése kötelezettségként van jelen nemcsak a Te céged életében, hanem ugyanúgy érinti a versenytársakat is.
A kibúvók keresése helyett tehát sokkal inkább az tűnik kifizetődő stratégiának, hogyha a minél hatékonyabb kezelésre és adminisztrációra helyezed a hangsúlyt. A későbbiekben megmutatjuk, hogy a modern technikai megoldások miként tudják elősegíteni hogy ezirányú erőfeszítéseid célba érjenek.
Milyen típusú járművek esetében kell e-útdíj fizetésével számolnod?
Ahogyan arra már fentebb is utaltunk, az e-útdíj megfizetése kötelező érvényű valamennyi 3,5 tonnás össztömeget meghaladó tehergépkocsi esetében. Ha céged fuvarozással foglalkozik, a számodra minden bizonnyal ismertek egy 3,5 tonnás autó paraméterei.
Milyen mértékű adminisztrációs terheket jelenthet a céged számára az e-útdíj kötelezettsége?
Az e-útdíj meghatározása az egyes gépjárművek által, útdíjfizetés hatálya alatt álló útszakaszokon megtett kilométerek alapján történik. Lehetőség van a tervezett útszakasz alapján előre megvásárolni az úthasználati jogosultságot, viszont tilos a meghatározott útvonalról letérni! Ez így önmagában is veszélyeket hordoz, hiszen ha a sofőr más útvonalat választ vagy valami miatt letér az előre kijelölt útvonalról, úgy annak súlyos bírság lehet a vége. Ezen kívül a ténylegesen fizetendő díj mértékét egyéb körülmények is módosíthatják.
Számításba kell ugyanis pluszban venni az autó tengelyeinek a számát, emellett pedig a környezetvédelmi besorolás is komoly súllyal van jelen a megtett kilométerek utáni elszámolás kapcsán. Kapásból adott tehát három olyan változó, amelyek a tételes elszámolás kapcsán egyértelműen nehezítő körülményként vannak jelen. Nem nehéz belátni, hogy az elavult és emberi beavatkozást igénylő elszámolás hatékonynak és gyorsnak sem nevezhető.
Gyakorlatilag elképzelhetetlen, hogy a sofőr minden egyes napját előre megtervezze és jelentést küldjön az általa tervezett útvonal részleteiről, ennek alapján pedig a back office területén dolgozó kolléga a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. által üzemeltetett weboldalon keresztül megvásárolja az úthasználati jogosultságot.
Végeláthatatlan munkaórákat égetnél el így, amelyeket sokkal inkább célszerű volna a bevétel termelésére fordítani. Annál is inkább, mivel az áruszállítás és csomagküldés területén az egyes feladatok automatizálása nem versenyelőnynek, hanem létkérdésnek számít. Ez pedig egyértelműen elmondható az e-útdíj számításával kapcsolatos adminisztrációról is. A következő pontban rá is térünk a lényegre, vagyis megmutatjuk a bonyolult számításokat szemet gyönyörködtetően egyszerű folyamattá varázsló automatizmust.
Szerencsére nem kell, hogy a fél csapat az útdíjakat számolja teljes munkaidőben
A céges flottába tartozó gépjárművek GPS nyomkövetővel történő felszerelése gyakorlatilag alapvető teendőnek számít manapság, ha versenyben szeretnél maradni az áruszállítás és csomagküldés virágzó üzletágában.
A kis méretű GPS nyomkövetők segítségével bármikor egy kattintással ellenőrizni tudod az autók valós helyzetét, és a nyomkövető által küldött egyéb adatokat. Vagyis lokáció szempontjából maximális hatékonysággal tudod kiosztani a fuvarokat, miközben az egyes műszaki vagy egyéb hibákról és rendellenességekről is azonnal tudomást szerezhetsz.
A GPS helymeghatározáson alapuló technológia ráadásul azt is képes precízen számon tartani, hogy az adott jármű éppen mikor halad keresztül fizetős útszakaszon. A szóban forgó időpontokat továbbá automatikusan jelenteni tudja az illetékes szervezet rendszerének bármiféle emberi beavatkozás nélkül.
Magyarul az e-útdíjjal kapcsolatos adminisztráció elriasztó mennyiségű papírmunka és hibázási lehetőség helyett minimális erőforrást igénylő rutinfeladattá redukálódik. Vagyis nem kell feleslegesen lekötni több munkatárs kapacitását, ezáltal nagyobb fókuszt lehet helyezni a megbízások folyamatos beérkeztetésére, illetve minél hatékonyabb teljesítésére.
Ezek az elemek pedig kétségkívül a tartósan eredményes vállalkozásokra jellemző sajátosságoknak számítanak. Persze most minden bizonnyal az jár a fejedben, hogy munka közben pontosan miként működik a gépjárművekbe szerelt GPS nyomkövető.
Így működik a gépjárművekbe szerelt GPS modul a gyakorlatban
Az e-útdíj automatizált adminisztrációjához vezető nulladik lépés a GPS nyomkövető modul beszerelése a céges flottába tartozó járművekre. Fontos, hogy fix megoldásról beszélünk, és nem egy szimpla szivargyújtóhoz való csatlakozásról. A szivargyújtóra köthető modellek ugyanis nem képesek garantálni azt a minőséget és megbízhatóságot, amit egy professzionális célokra használt nyomkövetőtől elvár az ember. A kellő stabilitással fixen rögzített modul viszont a helyén marad és működik, járjon az autó akármilyen hepehupás terepen is.
Onnantól kezdve, amikor a beszerelt GPS modul működésbe lép, folyamatosan küldi a pozícióval kapcsolatos információkat egy kifejezetten erre a célra kialakított szerverre. Persze ez még kevés volna a dicsőséghez, hiszen fontos körülménynek számítanak a fizetős útszakaszok is.
Éppen ezért vannak részletesen betáplálva a rendszerbe a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató által nyilvánosságra hozott útszakaszok. A GPS nyomkövető által folytonosan küldött adatokat a rendszer képes szinkronizálni a fizetős szakaszokra vonatkozó információkkal.
„Jó, de mi garantálja, hogy a GPS nyomkövető tényleg a helyes adatokat küldi a központi szerverre?” – Szinte halljuk az egyébként teljesen jogos kérdésed. Ezt a célt szolgálja az úgynevezett Map-Matching eljárás. A központi szerver a beküldött pozíció adatokat ráilleszti az útvonal hálózatra és ha egyezést talál valamely fizetős útszakasszal, úgy ezt automatikusan lejelenti a NÚSZ Zrt. szerverei felé, ezzel megvásárolva az úthasználati jogosultságot az adott szakaszra.
A felhasználónak mindössze annyi dolga lenne, hogy gondoskodjon egyenlege feltöltéséről, ugyanis erről történik az útdíj folyamatos levonása. Mivel ez a részfolyamat is teljesen automatizált, így valóban emberi beavatkozás nélkül működhet minden, az összes céges jármű esetében.
Így változik a mindennapi munka a beszerelt GPS modul működésének hatására
Ismered tehát a GPS nyomkövető képességeit, láthatod mennyire fejlett szerkezetről van szó. A technikai paraméterek helyett viszont minden bizonnyal sokkal érdekesebb a számodra, hogy egy ilyen technikai megoldás alkalmazása milyen változásokat indukálhat a céged mindennapjaiban.
Nyugodtan mondhatjuk, hogy az e-útdíj adminisztrációjával kapcsolatos automatizáció képletesen szólva csak hab a tortán. Vagyis egyetlen könnyítés a sok közül, aminek a hatására a céged erőforrásait egyéb tevékenységekre fordíthatod.
GPS nyomkövetőt és alkalmazva laptopon, tableten és okostelefonon is folyamatosan monitorozható lesz a járművek valós helyzete, haladása, visszakereshetővé válnak a korábbi útvonalak, illetve a cég igényeinek figyelembevételével kialakított szabályok megszegéséről is azonnal értesülhetsz. Így az egyes fuvarok delegálása lokáció, vezetési idő, raktér kapacitás, üzemanyag felhasználás, és munkamegosztás szempontjából is hatékonyan történhet.
Egy-egy kihágás, közúti bírság vagy szabálytalanság esetén visszamenőleg is ellenőrizhetők az adatok, vagyis a sofőrök által ténylegesen megtett útvonalak és elvégzett munkák kapcsán többé nem maradhatnak kérdések. Ha ezt a működést valamennyi céges autónál sikerül megvalósítani, azzal a céged szinteket léphet bevételtermelésben. Vagyis kőkeményen beékelhetitek magatokat a piac egy erőteljes szegmensébe, majd a pozíció stabilizálását követően növekedésnek indulhattok.